Historie reklamy III.

31.10.2016

Počátky historie reklamy sahají k jednotlivým inzerátům ve starověku. Pojďte se podívat, jak dlouhou cestu od hliněných destiček a papyru urazila reklama a kam se dostala ve 20. století. A co bude dál?

Globalizace začíná

Reklama měla jako součást marketingu dostatečný prostor pro vlastní rozvoj. I očekávání obchodníků se neustále zvyšovala, proto byla v roce 1901 započata první globální kampaň.

Šlo o reklamu na ústní vodu Odol a její propagační inzeráty byly k vidění v nejvýznamnějších listech Evropy i Spojených států.

Historie reklamy

Vliv umělců na vývoj reklamy

Počátkem 20. století s reklamou spojovali svá jména významní umělci, měli tak velký podíl na vývoji reklamy. Obrazy pro reklamní letáky tvořili Henri de Toulouse-Lautrec nebo Alfons Mucha, jehož plakáty jsou využívány dodnes. Později reklamě začali propůjčovat hlas i tvář také známí herci nebo zpěváci.

Politika v dějinách reklamy

Že má reklama obrovskou moc, pochopili i politici. V průběhu dějin sloužila reklama k ovlivňování mas především v totalitních systémech. Jasné slogany na plakátech či spoty zejména v rádiích se staly propagandistickým nástrojem nacismu i komunismu.

Funguje tradice i kontroverze

Přístup firem k reklamě se ve 20. století začal rozcházet. Některé společnosti spoléhaly (a stále ještě spoléhají) na snadno zapamatovatelné symboly nebo maskoty, proto pijeme limonádu s usměvavým Santa Clausem nebo jíme čokoládu s fialovou krávou na obalu.

Jiní výrobci dávali přednost reklamě s odvážnějšími prvky překvapení, nahoty nebo šoku – i takové si svoje příznivce našly. Koncem století získávaly na oblibě reklamy, které pouze naznačovaly, co je jejím předmětem. Více se o něm zákazníci dozvěděli odjinud.

Jak se k nám reklama dostávala?

Ve 20. století se reklama nejprve přesunula s rozšířením rádiových vln z papírové podoby do zvukové. V poválečném období přicházela na řadu televize a využití pohyblivých obrázků. S koncem století se už hlásil o slovo internet a jeho on-line služby.

Kam to povede?

Další vývoj historie reklamy můžeme dnes sledovat na vlastní oči. Na to, co pro nás chystá, si budeme muset počkat. Pokud čekat nechcete, kontaktujte nás, společně něco vymyslíme!

leoš
Leoš Patka    
PAN KREAtivec    

20