Měření návštěvnosti stránek

3.8.2015

Návštěvnost je podobný analytický faktor jako sledovanost televizního vysílání, nebo prodaný náklad novin. Mnoho lidí si myslí, že stanovení a měření návštěvnosti webových stránek je jednoduchá a přesná záležitost. Ale opak je pravdou. Pojďme se podívat, co vše se za takovým měřením skrývá.

Návštěvnost stránek jako měřítko jejich úspěšnosti

Samotné měření vstupů na webové stránky je jednoduché, není problém si z internetu stáhnout různá počítadla, která si vložíte do zdrojového kódu.

Jenže takováto počítadla jsou vám maximálně dobrá pro orientační přehled návštěv na vašem blogu, jinak jsou vám na nic.

google analytics

Jak tedy nastavit správné měření návštěvnosti stránek?

Aby mělo měření návštěvnosti webu hlavu a patu, musí ho zaštiťovat profesionální měřící systém. Mezi nejznámější patří Navrcholu.cz, NetMonitor nebo Toplist.cz. Zatím nejlepší měřič návštěvnosti je od NetMonitoru a jsou zde registrovány největší české weby, jako je Seznam.cz, iDnes.cz a další.

Samotné vložení měřícího systému je jednoduché, administrátor umístí na stránky, které budeme chtít měřit, vygenerovaný kód a začíná načítání dat.

Ani tohle nám nezajistí přesná data. Hned vám vysvětlím proč..

Návštěvnost se nerovná počtu zobrazení stránek (pageviews). Stává se, že určitý web sesbírá od jednoho uživatele několik zobrazení stránky během pár sekund a jiná webová stránka třeba jen jedno kliknutí, i když uživatel strávil na stránce mnohonásobně víc času. Toto se děje vlivem konfigurace serverů podle toho, jak často vyžadují načtení stránky.

Do návštěvnosti nejde započítat ani počet unikátních IP adres. Tvrzení, že každý počítač má svou jednoznačnou veřejnou IP adresu je čirá utopie, mnohdy se totiž za jednou takovouto adresou skrývá celá firemní či studentská síť s tisíci počítači, kteří se přes tuto adresu připojují do veřejného internetu.

Měřící systémy pro získání relevantních počtů reálných návštěvníků vyvíjí komplikované metody přepočtů. Ale i přestože vygenerují přesná čísla, je potřeba mít na vědomí že to jsou stále pouze odhady s možnými odchylkami.

Mocný nástroj Google Analytics

Nedílnou součástí měření návštěvnosti stránek jsou detailní statistiky. Nejlepším nástrojem v oboru je bezplatný Google Analytics. Stačí se pouze zaregistrovat a do zdrojového kódu stránky, na které chcete měřit návštěvnost, vložit vygenerovaný unikátní kód od Googlu.

Google Analytics umí dopodrobna analyzovat návštěvnost webu. Můžete si nastavit libovolné období, které chcete sledovat a klidně ho zároveň porovnávat s jiným vybraným obdobím. Kromě měření návštěvnosti zaznamenává i poměr vracejících se návštěvníků, míru okamžitého opuštění, odkud uživatelé na váš web přišli, kolik času na něm strávili i kolik si zobrazili podstran a další parametry.

Google Analytics sice také neposkytuje 100% přesné výstupy, ale i tak je nepostradatelný pro webmastery, kterým poskytuje rozsáhlé statistiky obsahu sledovaného webu.

Zajímá vás více? Zeptejte se nás!

Štěpán
Štěpán Sedláček
Specialista IT

20