Roboti a optimalizace pro vyhledávače?

3.7.2015

Ještě než se pustíme do toho, co jsou a jak vlastně vyhledávací roboti fungují, popíšeme si, kde se vyskytují. Rajonem robotů jsou vyhledávače - u nás je neznámější Google, Seznam a dále také Bing či Yahoo. A právě v těchto rajonech denně brouzdají a dívají se, co je ve světě internetu nového.

Jak souvisí optimalizace pro vyhledávače a roboti?

Vyhledávače jsou servery, které mají obsáhlou databázi stránek s informacemi o tom, která stránka na internetu obsahuje jaké slovo. Roboti, boti nebo také crawleři jsou počítačové programy nebo webové aplikace, které v různých časových periodách tyto databáze doplňují a to tak, že prochází web a indexují pro vyhledávače informace.

Podle jakých algoritmů vyhledávače fungují je běžným smrtelníkům utajeno. Jednou z ověřených možností, které mohou dostat vaše stránky na první příčky, je optimalizace pro vyhledávače (více na to toto téma se dočtete v článku Co je to SEO?).

Jak roboti vyhledávají weby a k čemu je to dobré?

Na internetu existují miliony webových stránek a denně přibývají další. Aby indexovací robot mohl najít váš web, musí mu někdo sdělit URL adresu nebo musí mít k dispozici odkaz na vaši doménu na jiných webových stránkách.

Stále netušíte o čem je řeč? Roboti vyhledávacích služeb fungují tak, že se nedostanou tam, kde to neznají, a proto pokud je nikdo nepozve nebo sami nenajdou odkaz na vaše webové stránky, nemají co indexovat a následně ani co vyhledávat. Tyto robotí kontroly na základě získaných dat ovlivňují pozici vašeho webu ve vyhledávačích a to tak, že je buď posunou výše nebo naopak níže.

Když to zjednodušíme úplně...

Představte si internet jako zoologickou zahradu.

Robot se jednoho krásného dne vydá po jižní pěšince, kde potká sloní pár, paviána s banánem a ospalého nosorožce. Druhý den se vydá severní pěšinou, kde zahlédne žirafu, tygra a tučňáka. Třetí den se robotovi nikam nechce, a tak jde jen k rybníku krmit kačeny.

Čtvrtý den se opět po jižní cestě vydává kolem slonů a vidí, že u sloního páru je nové roztomilé slůně, pavián banán už snědl, ospalý nosorožec se ani nepohnul (u toho se nic nového neděje a při příští výpravě jej robot vynechá) a při procházce robot objevil také nový pavilon lachtanů, kde strávil pěknou chvilku, aby si vše prohlédl. 

A podobně prochází robot zoologickou zahradu téměř každý den...

A teď zpět do světa internetu:

Sloní rodinka - to jsou webové stránky s dlouhou historií, se kterými se pravidelně pracuje, jsou aktuální a zaujmou nejen robota, ale i čtenáře
Pavián s banánem - to jsou stránky, kde se čas od času něco děje (žádné velké změny, ale aspoň 1x a měsíc se tam dozvíte něco nového) a robot změny celkem rychle zaregistruje
Ospalý nosorožec - to jsou takové stránky, kde se nic neděje… Robot kolem nich jen profrčí, protože spící nosorožec nikoho dlouho nebaví. Časem robot ani nemá potřebu k ospalému nosorožci chodit, když se tam nic neděje a i když se třeba po dlouhé době něco nového stane, trvá to dlouho, než si robot změny všimne, protože toto místo při svých procházkách vynechává.
Lachtan - to jsou zcela nové stránky, které si robot prohlédne (zaindexuje) a přidá do databáze vyhledávače, pak už je navštěvuje pravidelně a zjišťuje, co se na nich děje nového

Když se po čase zeptáte vyhledávače na zmíněná zvířata/stránky, které budou úspěšnější?

Dobrá pozice ve vyhledávačích

Co udělat pro to aby se vyhledávacím robotům na vašich stránkách líbilo? Čím lze vylepšit pozici ve vyhledávačích?

  • Povolit robotům přístup na vaše webové stránky
  • Mít množství kvalitního obsahu
  • Mít dobře nastavené SEO

Nejste si jistí zda máte své webové stránky optimalizované pro vyhledávače? Chcete zlepšit svoji pozici ve vyhledávačích? Kontaktujte nás.

Petra
Petra Soukupová
Obsahový specialista

20